ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل اتاق تمیز چیست این نوع پانل چه کاربردی دارد؟ ساندویچ پانل در واقع سازه‌ای است که به حذف آلاینده‌ها هوا و ایجاد اتاق‌هایی بهداشتی و تمیز کمک می‌کند. ساندویچ پانل اتاق تمیز نوعی پنل ساخته شده از لایه‌های مختلف به‌منظور ایجاد سازه‌های مقاوم و بهداشتی مخصوص اتاق‌ تمیز است که معمولاً در صنایع داروسازی، غذایی، بیوتکنولوژی و دیگر حوزه‌هایی که نیاز به فضاهای خالی از ذرات و آلاینده‌ها دارند، استفاده می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل و جامع ساندویچ پانل اتاق تمیز، ویژگی‌های و کاربرد آن بپردازیم تا با محصول بیشتر آشنا شوید.

ساندویچ پانل اتاق تمیز چیست؟

ساندویچ پانل اتاق تمیز سازه‌ای شبیه به ساندویچ است که به یکدیگر متصل هستند. از این پنل‌ها به طور معمول در صنایع ساخت‌وساز ساختمان و تأسیسات و معماری به‌منظور افزایش سرعت و کاهش هزینه‌ها در منابع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اصل جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح سیمانی و آجری است. کاهش وزن سازه‌ها، یکی از مسائلی محسوب می‌شود که امروزه توجه بسیاری از سازندگان سازه‌ها را به خود جلب کرده است. به طور معمول از پانل ساندویچ اتاق تمیز برای ساخت اتاق‌های تمیز و طراحی داخلی آن‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید | تجهیزات اتاق تمیز

مشخصات ساندویچ پانل اتاق تمیز

به‌منظور پوشش‌دهی دیوارها و سقف اتاق‌های تمیز از ساندویچ پانل متناسب با این مکان‌ها استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌ها در واقع یک نوع مصالح ساختمانی آماده و از قبل ساخته شده هستند که سه‌لایه مختلف نیز دارند. رویه این نوع از پوشش‌ها به طور معمول به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که امکان قرار گرفتن گردوغبار، باکتری‌ها و میکروب‌ها روی آن‌ها از بین می‌رود. این نمونه از ساندویچ پانل‌ها در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند.

مشخصات ساندویچ پانل اتاق تمیز

این نوع از پانل‌ها بر اساس کاربردی که دارند، به‌صورت یک رو شیاردار، یک رو صاف و دو رو صاف تولید می‌شوند. در نظر داشته باشید که ضخامت این نوع از ورق‌های ساندویچی به کاربرد آن‌ها بستگی دارد و از ۴ سانتی‌متر تا ۱۵ سانتی‌متر متغیر است.

چهارچوب ساندویچ پانل اتاق تمیز از جنس آلومینیوم و همچنین جنس رویه آن از فوم عایق پلی‌یورتان است. این نوع از ساندویچ پانل‌ها به طور معمول ضدحریق هستند و اگر آتش‌سوزی رخ دهد، از گسترش آن جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید | کاربرد اتاق تمیز در صنایع هواپیمایی

 کاربردها و مزایای ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساندویچ پانل‌ها مزایای بسیار زیادی برای کلین روم‌ها دارند. سطح این سازه‌های پیش‌ساخته به طور کلی به‌صورت صاف و صیقلی طراحی شده است تا از جمع‌شدن و قرارگیری هر نوع میکروب، گردوغبار، و باکتری‌ها جلوگیری کند. عایق بودن ساندویچ پانل‌ها عاملی بسیار مهم در انتخاب این نوع سازه‌ها برای اتاق‌های تمیز محسوب می‌شود.

این نوع سازه‌ها برای نصب نیازمند هیچ‌گونه پیچ‌ومهره‌ای نیستند و مانند زبانه‌هایی داخل یکدیگر جای می‌گیرند و با استفاده از یک سری ابزارهای خاص روی دیوار مهار می‌شوند. از مزایای بسیار خوب این نوع سازه می‌توان به ضد پوسیدگی و ضد خوردگی و ضد آتش بودن آن‌ها اشاره کرد. به طور کلی برخی دیگر از مزایای ساندویچ پانل اتاق تمیز را می‌توان در زیر مشاهده کرد:

  • یکی از مزیت‌های بسیار خوب این نوع سازه‌ها این است که یک سطح کاملاً یکدست و صاف دارند و همین موجب شده است تا هیچ‌گونه عوامل خارجی مانند گردوغبار و یا میکروارگانیسم‌ها روی آن‌ها قرار نگیرد.
  • ساندویچ پانل اتاق تمیز وزن بسیار پایینی دارد و به همین دلیل می‌توان آن را به‌راحتی و آسانی حمل‌ونقل و یا نصب کرد.
  • مقاومت برشی بالا در مقابل زلزله را می‌توان جزو یکی دیگر از مزایای این سازه دانست.
  • از دیگر مزیت‌های این سازه می‌توان به عایق بودن آن در برابر صدا، سرما، رطوبت و گرما اشاره کرد. به طور کلی با استفاده از این نوع سازه می‌توان هزینه سرمایش و گرمایش سالن‌ها را پایین‌تر آورد.
  • مقاومت و طول عمر بالا
  • غیر قابل‌اشتعال بودن
  • امکان تزریق مصالح ساختمانی به درون آن‌ها به‌منظور تقویت وجود دارد.
  • قیمت پایین را می‌توان یکی دیگر از مزیت‌های خوب این سازه دانست. با استفاده از ساندویچ پانل اتاق تمیز می‌توان هزینه‌های مربوط به طراحی داخلی را پایین آورد.
  • این نوع سازه‌ها قابل شستشو هستند و این جزو اصلی‌ترین مزیت آن‌ها است.

بیشتر بخوانید | کاربرد اتاق تمیز در الکترونیک

موارد استفاده ساندویچ پانل اتاق تمیز

در بسیاری از صنایع مختلف، اتاق‌های تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای حفظ بهداشت در کلیه این اتاق‌ها به ساندویچ پانل‌ها نیاز خواهد بود. کاربرد این نوع پانل‌ها در صنایع آرایشی و بهداشتی، علوم زیستی، تجهیزات پزشکی تجهیزات پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی، صنایع نظامی، صنایع الکترونیک، اسلحه‌سازی، اتاق عمل و هوافضا بسیار گسترده است.

موارد استفاده ساندویچ پانل اتاق تمیز

بیشتر بخوانید | کاربرد اتاق تمیز در تجهیزات پزشکی

طراحی اتاق تمیز با استفاده از ساندویچ پانل اتاق تمیز

ساخت یک اتاق تمیز و بهداشتی استاندارد به طور معمول در طی دو مرحله مختلف ساخت و تمیز کاری صورت می‌گیرد. در مرحله اول (مرحله ساخت) سقف و دیواره‌های اتاق با استفاده از ساندویچ پانل اتاق تمیز پوشانده می‌شود. بعد از این مرحله نوبت به چهارچوب درها و پنجره‌هایی می‌رسد که در محل خود قرار می‌گیرند.

در مرحله بعدی نیز حفره‌هایی که برای دریچه‌ها و چراغ‌های هوا مشخص شده بودند، تکمیل می‌شوند. در مرحله تمیزکاری نیز تمامی درهای در جای خود قرار می‌گیرند و مابقی درزها با سیلیکون کاری پوشانده می‌شوند.

روش نگهداری بعد از نصب ساندویچ پانل

موادی مانند مواد اسیدیته و شیمیایی و حلال‌هایی مانند هیدروکربن موجب کاهش عمر و دوام سازه می‌شوند. ساندویچ پانل پلی‌استایرن جزو یکی از ارزان‌ترین انواع ساندویچ پانل‌ها هستند که به علت قیمت پایین، مشتریان خاص خود را دارند. ساندویچ پانل اتاق تمیز جزو یکی از مهم‌ترین انواع تجهیزات اتاق تمیز محسوب می‌شود که کارایی بسیار بالایی دارد.

جمع بندی

ساندویچ پانل اتاق تمیز جزو یکی از انواع سازه‌های بسیار پرطرفداری محسوب می‌شود که در صنایع بسیار مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه اکثر صنایع به یک اتاق تمیز نیاز دارند و وجود این نوع اتاق در صنایع غذایی و پزشکی بیشتر احساس می‌شود. این نوع پانل از ورود آلاینده‌های هوا و بسیاری از آلودگی‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

برای طراحی اتاق تمیز و انواع تجهیزات آن می‌توانید از طریق وب‌سایت اکیاس‌گروپ اقدام کنید و باکیفیت‌ترین ساندویج پانل اتاق تمیز را دریافت کنید.

Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اسکرول به بالا